Johan Fyrberg vald till ordförande för Studieförbunden

Pressmeddelanden - Publicerad: 2022-05-13 15:12 CEST - Studieförbunden

På ett extra årsmöte idag den 13 maj 2022 valdes Studieförbundet Vuxenskolans förbundschef Johan Fyrberg till ordförande för Studieförbunden i samverkan. ABF:s förbundssekreterare Annika Dahl valdes till vice ordförande.

9 av 10 svenskar positiva till studieförbunden

Pressmeddelanden - Publicerad: 2011-04-21 07:30 CEST - Studieförbunden

Nära nio av tio svenskar tycker att studieförbunden är viktiga i samhället enligt en mätning från SIFO. Resultatet presenteras i en ny rapport från Folkbildningsförbundet – studieförbundens intresseorganisation. "Nu hoppas jag att kommunerna satsar mer på verksamheten lokalt" kommenterar Stefan Degerlund tf generalsekreterare.

Kampanjen Digidel 2013 lanseras idag

Pressmeddelanden - Publicerad: 2011-04-05 06:00 CEST - Studieförbunden

Digidel 2013 är en kampanj som sträcker sig fram till 31 december 2013. Målet är att ytterligare minst 500 000 svenskar ska har börjat använda Internet vid den tidpunkten jämfört med slutet av 2011. Initiativtagare till kampanjen är ett nätverk bestående av Stiftelsen .SE och folkbildningen i bred bemärkelse. För att nå det uppsatta målet krävs samverkan och stora utbildningsinsatser.

Pressinbjudan: Release av ny skrift om framtiden - spännande intervjuer med unga folkbildare

Pressmeddelanden - Publicerad: 2011-02-16 08:00 CET - Studieförbunden

I skriften ”Unga Folkbildare Om Framtiden" (ISBN 978-91-979399-0-4) får du möta unga anställda från det tio svenska studieförbunden. Deras tankar och idéer beskriver hur folkbildningen och samhället ser ut idag, och hur det kan komma att bli imorgon.

Mer än 10 000 band hos studieförbunden

Pressmeddelanden - Publicerad: 2009-03-16 08:20 CET - Studieförbunden

De nio studieförbunden är engagerade i 260 lokala musikhus. Över 10 600 band spelar i cirka 4 300 replokaler. Mer än 47 000 personer spelar i band hos studieförbunden. Musikarrangemangen når en publik på nära 700 000 personer per år. Fakta från Folkbildningsförbundets enkät blandas med citat, listor och information i en ny folder om pop, rock och hip hop.

Världens mest nyfikna folk presenteras i Almedalen

Pressmeddelanden - Publicerad: 2008-07-03 10:21 CEST - Studieförbunden

Folkbildningsförbundet lanserar den nya skriften Världens mest nyfikna folk i Almedalen. Den handlar om folkbildningens betydelse i Sverige. Kanske får du till och med svar på varför Sverige ser ut som det gör och varför svenskarna är som de är.

Studieförbunden föreslår regeringen att satsa 500 miljoner på ett "Kulturlyft"

Pressmeddelanden - Publicerad: 2008-05-22 17:16 CEST - Studieförbunden

Idag tillkännagav kultur- och idrottsminister Lena Adelsohn-Liljeroth att idrotten får 1,4 miljarder kronor från Svenska Spel, varav 500 miljoner kronor avser regeringens särskilda satsning "Idrottslyftet". Sveriges studieförbund efterlyser nu ett motsvarande "Kulturlyft" för att stimulera framförallt ungdomars kulturintresse.