Studieförbunden antar demokratiförklaring

Pressmeddelanden - Publicerad: 2022-02-04 08:00 CET - Studieförbunden

Styrelsen för branschorganisationen Studieförbunden i samverkan har beslutat att anta en demokratiförklaring.

Studieförbunden: Kulturstopp för studieförbund i Göteborg

Pressmeddelanden - Publicerad: 2021-10-19 14:29 CEST - Studieförbunden

- Förslaget till nytt bidragssystem för studieförbunden i Göteborg har skapat en stor oro. Vi får signaler om att vissa studieförbund överväger att stänga ned hela sin programverksamhet eftersom det inte är mödan värt att söka de kommunala bidragen längre.

Bildningsresan har börjat, i Kristianstad

Pressmeddelanden - Publicerad: 2021-10-11 13:49 CEST - Studieförbunden

- Bildningsresan har börjat. Idag har vi gjort vårt första stopp, i Kristianstad. Här har vi fokuserat på hur studieförbunden kan bidra till integrationen av nya svenskar och att bryta utanförskapet i marginaliserade stadsdelar. Vi har också breddat perspektivet till delaktighet och inkludering när det gäller människor med funktionsnedsättningar.

Anslagen till studieförbund urholkas

Pressmeddelanden - Publicerad: 2021-09-20 15:43 CEST - Studieförbunden

Studieförbundens kommentarer till budgetpropositionen.

Studieförbunden presenterar delrapport: Högt tempo på åtgärder

Pressmeddelanden - Publicerad: 2021-08-27 08:35 CEST - Studieförbunden

- Vi har inlett ett intensivt utvecklingsarbete för att säkra kvaliteten i folkbildningsverksamheten. Vi har identifierat problem utifrån de unikt noggranna genomlysningar som skett av verksamheten och tagit fram effektiva åtgärder för att möta dem. Dessa åtgärder implementeras nu i högt tempo av de tio studieförbunden. Det säger David Samuelsson, generalsekreterare för branschorganisationen Studieförbunden.

Fira demokratin hundra år med #ViMåstePrata!

Pressmeddelanden - Publicerad: 2021-04-28 09:14 CEST - Studieförbunden

- Nu är det klart vilka aktiviteter som kommer att genomföras med stöd från #ViMåstePrata under resten av 2021. Vi är mycket stolta över att kunna presentera program över hela landet, som både ska stärka demokratin och uppmärksamma att demokratin fyller 100 år. Alla hälsas hjärtligt välkomna! Det säger Kajsa Wiktorin, för #ViMåstePrata.

Ta politiken på allvar – demokrati i Europa kräver mer folkbildning

Pressmeddelanden - Publicerad: 2014-05-06 10:25 CEST - Studieförbunden

I morgon inleds förtidsröstningen till Europaparlamentsvalet. I det senaste valet, år 2009, valde färre än hälften av svenskarna att rösta. Folkbildningsförbundet menar att satsningarna på pålästa och aktiva medborgare är något som måste intensifieras. ”Ska valdeltagandet vara högre om fem år behöver vi prata om påverkan och inflytande även mellan valåren” kommenterar Annelie Roswall Ljunggren.