Stärk självförvaltningsmodellen - för fri och frivillig folkbildning

Pressmeddelanden - Publicerad: 2022-06-09 14:55 CEST - Studieförbunden

Idag har utbildningsminister Anna Ekström (S) presenterat den aviserade folkbildningsutredningen. Till utredare utsåg regeringen kulturutskottets ordförande Christer Nylander (L).

Studieförbunden: Efterlängtat beslut om internmomsen

Pressmeddelanden - Publicerad: 2022-04-20 16:36 CEST - Studieförbunden

- I dag har Riksdagen äntligen beslutat att Regeringen ska snabbutreda internmomsen. Studieförbunden har tillsammans med flera andra civilsamhällesorganisationer drivit att internmomsen ska avskaffas under många år. Internmomsen är en godtycklig och orättvis skatt som leder till att verksamhet ställs in och försvåras i den ideella sektorn. Trots det har inget hänt förrän nu.

Studieförbunden: Inga nya pengar till Svenska från dag ett i vårbudgeten

Pressmeddelanden - Publicerad: 2022-04-19 13:54 CEST - Studieförbunden

Regeringen har idag presenterat Vårpropositionen för 2022. I den finns inga förslag vad gäller studieförbunden eller folkbildningen i övrigt. Inga förändringar eller nya pengar föreslås vad gäller Svenska från dag ett till asylsökande och flyktingar.

Uttalande med anledning av pandemisituationen

Pressmeddelanden - Publicerad: 2022-01-14 14:08 CET - Studieförbunden

Med anledning av pandemisituationen har styrelsen för Studieförbunden i samverkan antagit följande uttalande:

Anslagen till studieförbund urholkas

Pressmeddelanden - Publicerad: 2021-09-20 15:43 CEST - Studieförbunden

Studieförbundens kommentarer till budgetpropositionen.

Studieförbunden kommenterar höstbudgeten

Pressmeddelanden - Publicerad: 2020-09-21 12:50 CEST - Studieförbunden

Ingen ökning av de generella anslagen men välkommen förstärkning kring uppsökande verksamhet för utrikesfödda kvinnor. Så kan regeringens budgetproposition sammanfattas ur ett studieförbundsperspektiv.