Bildningsresan har börjat, i Kristianstad

Pressmeddelanden - Publicerad: 2021-10-11 13:49 CEST - Studieförbunden

- Bildningsresan har börjat. Idag har vi gjort vårt första stopp, i Kristianstad. Här har vi fokuserat på hur studieförbunden kan bidra till integrationen av nya svenskar och att bryta utanförskapet i marginaliserade stadsdelar. Vi har också breddat perspektivet till delaktighet och inkludering när det gäller människor med funktionsnedsättningar.

Ny studie: Studiecirkel ger utrikes födda jobb

Pressmeddelanden - Publicerad: 2019-08-14 11:19 CEST - Studieförbunden

Ny nationalekonomisk analys om cirkeldeltagares vägar till arbetsmarknaden visar att det finns ett statistiskt positivt samband mellan att delta i en studiecirkel och att gå från arbetslöshet in i sysselsättning, särskilt hos gruppen utrikes födda. Detta gäller inte bara arbetsinriktade cirklar utan också allmänna studiecirklar inom matlagning, språk, kultur, hantverk, musik med flera.

Fler än någonsin möjliggör Get Online Week

Pressmeddelanden - Publicerad: 2015-03-24 07:03 CET - Studieförbunden

​Fler än någonsin möjliggör den femte svenska omgången av Get Online Week. 23-29 mars genomför 121 medverkande; bibliotek, studieförbund, folkhögskolor, kommuner, föreningar och organisationer 2015 års veckolånga insats för att få fler att bli digitalt delaktiga.