Stärk självförvaltningsmodellen - för fri och frivillig folkbildning

Pressmeddelanden - Publicerad: 2022-06-09 14:55 CEST - Studieförbunden

Idag har utbildningsminister Anna Ekström (S) presenterat den aviserade folkbildningsutredningen. Till utredare utsåg regeringen kulturutskottets ordförande Christer Nylander (L).

Johan Fyrberg vald till ordförande för Studieförbunden

Pressmeddelanden - Publicerad: 2022-05-13 15:12 CEST - Studieförbunden

På ett extra årsmöte idag den 13 maj 2022 valdes Studieförbundet Vuxenskolans förbundschef Johan Fyrberg till ordförande för Studieförbunden i samverkan. ABF:s förbundssekreterare Annika Dahl valdes till vice ordförande.

Studieförbunden: Inga nya pengar till Svenska från dag ett i vårbudgeten

Pressmeddelanden - Publicerad: 2022-04-19 13:54 CEST - Studieförbunden

Regeringen har idag presenterat Vårpropositionen för 2022. I den finns inga förslag vad gäller studieförbunden eller folkbildningen i övrigt. Inga förändringar eller nya pengar föreslås vad gäller Svenska från dag ett till asylsökande och flyktingar.

Johan Fyrberg ny ordförande för Studieförbunden

Pressmeddelanden - Publicerad: 2022-03-01 14:37 CET - Studieförbunden

Idag tillträder Johan Fyrberg som tillförordnad ordförande för branschorganisationen Studieförbunden i samverkan. Johan Fyrberg är förbundschef för Studieförbundet Vuxenskolan och efterträder Ann-Katrin Persson, Sensus. Val av ordinarie ordförande sker vid årsmötet i maj.

Anslagen till studieförbund urholkas

Pressmeddelanden - Publicerad: 2021-09-20 15:43 CEST - Studieförbunden

Studieförbundens kommentarer till budgetpropositionen.

Studieförbunden presenterar delrapport: Högt tempo på åtgärder

Pressmeddelanden - Publicerad: 2021-08-27 08:35 CEST - Studieförbunden

- Vi har inlett ett intensivt utvecklingsarbete för att säkra kvaliteten i folkbildningsverksamheten. Vi har identifierat problem utifrån de unikt noggranna genomlysningar som skett av verksamheten och tagit fram effektiva åtgärder för att möta dem. Dessa åtgärder implementeras nu i högt tempo av de tio studieförbunden. Det säger David Samuelsson, generalsekreterare för branschorganisationen Studieförbunden.