Studieförbunden: Efterlängtat beslut om internmomsen

Pressmeddelanden - Publicerad: 2022-04-20 16:36 CEST - Studieförbunden

- I dag har Riksdagen äntligen beslutat att Regeringen ska snabbutreda internmomsen. Studieförbunden har tillsammans med flera andra civilsamhällesorganisationer drivit att internmomsen ska avskaffas under många år. Internmomsen är en godtycklig och orättvis skatt som leder till att verksamhet ställs in och försvåras i den ideella sektorn. Trots det har inget hänt förrän nu.

Studieförbunden: Inga nya pengar till Svenska från dag ett i vårbudgeten

Pressmeddelanden - Publicerad: 2022-04-19 13:54 CEST - Studieförbunden

Regeringen har idag presenterat Vårpropositionen för 2022. I den finns inga förslag vad gäller studieförbunden eller folkbildningen i övrigt. Inga förändringar eller nya pengar föreslås vad gäller Svenska från dag ett till asylsökande och flyktingar.

Anslagen till studieförbund urholkas

Pressmeddelanden - Publicerad: 2021-09-20 15:43 CEST - Studieförbunden

Studieförbundens kommentarer till budgetpropositionen.

Kommunerna tar allt mindre ansvar för folkbildningen

Pressmeddelanden - Publicerad: 2008-05-15 13:59 CEST - Studieförbunden

Trenden är tydlig: Staten står för en allt större andel av finansieringen av den allmänna folkbildningen. 1992 var statens andel 55 procent och kommunernas 30 procent. 2007 stod staten för 69 procent och kommunerna för 18 procent. Nu vill Folkbildningsförbundet se en generell kommunal uppryckning.