Studieförbunden: Efterlängtat beslut om internmomsen

Pressmeddelanden - Publicerad: 2022-04-20 16:36 CEST - Studieförbunden

- I dag har Riksdagen äntligen beslutat att Regeringen ska snabbutreda internmomsen. Studieförbunden har tillsammans med flera andra civilsamhällesorganisationer drivit att internmomsen ska avskaffas under många år. Internmomsen är en godtycklig och orättvis skatt som leder till att verksamhet ställs in och försvåras i den ideella sektorn. Trots det har inget hänt förrän nu.

Studieförbunden: Inga nya pengar till Svenska från dag ett i vårbudgeten

Pressmeddelanden - Publicerad: 2022-04-19 13:54 CEST - Studieförbunden

Regeringen har idag presenterat Vårpropositionen för 2022. I den finns inga förslag vad gäller studieförbunden eller folkbildningen i övrigt. Inga förändringar eller nya pengar föreslås vad gäller Svenska från dag ett till asylsökande och flyktingar.

Anslagen till studieförbund urholkas

Pressmeddelanden - Publicerad: 2021-09-20 15:43 CEST - Studieförbunden

Studieförbundens kommentarer till budgetpropositionen.

Ny studie: Studiecirkel ger utrikes födda jobb

Pressmeddelanden - Publicerad: 2019-08-14 11:19 CEST - Studieförbunden

Ny nationalekonomisk analys om cirkeldeltagares vägar till arbetsmarknaden visar att det finns ett statistiskt positivt samband mellan att delta i en studiecirkel och att gå från arbetslöshet in i sysselsättning, särskilt hos gruppen utrikes födda. Detta gäller inte bara arbetsinriktade cirklar utan också allmänna studiecirklar inom matlagning, språk, kultur, hantverk, musik med flera.