Nu är ett preliminärt program klart för konferensen "Active Citizenship in Europe" som hålls 29-30 september i Göteborg. Det blir dans för demokrati, ekologiskt centrum, mångreligiösa guidningar, simuleringsspel om Europas historia, förorternas riksdag, muslimska fredsagenter, erfarenhetsutbyten om lokal demokrati och workshops om klimat och hållbar utveckling.

Två dagar i slutet av september samlas folkbildningsorganisationer, andra ideella organisationer och beslutsfattare på alla nivåer på Världskulturmuseet i Göteborg.

Konferensen är en del av Sveriges ordförandeskap under andra halvåret 2009. Arrangörer är Folkbildningsförbundet - studieförbundens intresseorganisation, och EAEA, European Association for Education of Adults i samarbete med en mängd organisationer.

För mer information kontaktaMarie Fredriksson, projektledare Folkbildningsförbundet "Active citizenship in Europe"0702-55 43 77marie@studieforbunden.se

Folkbildningsförbundet är de nio studieförbundens intresseorganisation. Studieförbunden bedriver folkbildning som når miljontals människor varje år. Det gör folkbildningen till Sveriges största mötesplats för människor som vill utvecklas. De nio studieförbunden är ABF, Folkuniversitetet, Ibn Rushd, Medborgarskolan, NBV, Sensus, Studiefrämjandet, Studieförbundet Bilda och Studieförbundet Vuxenskolan.