Mer än 10 000 band hos studieförbunden

En kommun som satsar på ungas musicerande har allt att vinna. Artister som Håkan Hellström och Sugerplum Fairy blir synonymt med Göteborg respektive Borlänge. Nya band sätter fler orter på kartan. Ideella krafter och föreningsliv skapar fantastiska festivaler på platser som Arvika och Hultsfred. Ser inte lokala politiker nyttan med pop, rock och hiphop?

I musikhusens replokaler möts ungdomar som ger allt för att uppnå sina drömmar. Studieförbunden uppmanar kommunpolitiker att svänga med och låta­ sig inspireras! Att stödja alla dessa unga ambitioner gynnar både orten och individen.

Hade vi hört om Kent eller Cardigans om inte studieförbunden fanns? Från Kiruna till Ystad finns engagerade handledare som hjälper nybörjare att komma igång. Tillsammans med över 100 000 engagerade amatörer skapar studie­förbunden speltillfällen, erbjuder replokaler och studiecirklar i musikproduktion. Till oss kommer proffsen tillbaka och har workshops med nykomlingarna. Det är fritt och frivilligt - folkbildning när den är som bäst.

Tyvärr har ­bidragen till folkbildningen rasat i många kommuner. I fjol valde tretton kommuner att inte ge något bidrag alls till de lokala studieförbunden. Därmed sjönk också stödet till kulturarrangemang och studiecirklar i kulturämnen - som ­musik. Samtidigt har riksdagen och staten satsat och gått in med mer pengar än tidigare.

Men, vi undrar var det gick snett?

Ser inte lokala politiker nyttan med pop, rock och hiphop? Även om vi tycker att musik är viktigt för sin egen skull, och att skapa och lyssna har ett värde i sig, så finns det tydliga sociala och ekonomiska fördelar med att gynna det lokala musiklivet.

Det är nära 50 000 som spelar i band hos något av de nio studieförbunden. Musiker som möts och tragglar i replokalen på kvällar och helger. Tillsammans lär de sig nya saker efter intresse: skriva låtar, spela in en demo, uppträda på scen för att kunna delta i nästa lokala musiktävling.

Studierna ger tillfälle att hitta sitt uttryck och få dela en känsla med fler. Forskare brukar tala om den sociala dynamiken i musikcirklar. Att lära sig sociala spelregler - att ge och få - är ett annat sätt att uttrycka saken. Resultatet blir ofta ökad självkännedom, respekt för andras åsikter och förmåga att kompromissa.

Det är inget snack om saken - en stad som har ett aktivt musikliv är en stad som blomstrar. Invånarna kan ta del av utbudet och många människor har lättare att flytta till en stad som är känd för ett schysst sound och bra band.

Nio av tio ungdomar mellan 16 och 25 år har ett starkt eller mycket starkt musikintresse. Möjligheten att spela och arrangera konserter berikar livet och kan också bli ett skäl att bo kvar på orten.

Ofta är studieförbunden motorer i det lokala musiklivet, de driver musikhus och står bakom många välbesökta arrangemang.

Under 2008 var vi rekordmånga i publiken, 700 000 personer kom till spelningar arrangerade av studie­förbunden. Människor i rörelse ger också bränsle till olika typer av handel och näringar.

Adam Tensta, Louise Hoffsten och Lars Winnerbäck. Exempel på professionella artister som spelat hos studieförbunden. Och även om man i dagsläget tvistar om placeringarna i topplistan över världens största musikexportörer, så är alla överens om att Sverige ligger bland de bästa med tanke på vår storlek.

Vi vågar säga att studieförbunden har en avgörande roll för resultatet. Alla cirklar, kurser och konserter med amatörer är en basverksamhet som behövs för att några ska bli professionella så småningom. Att vissa kommuner har abdikerat och övergett såväl sina ungdomar som andra musikintresserade är förhoppningsvis en övergående trend.

Beslutsfattare och medborgare som är tveksamma vill vi tipsa om att göra ett studie­besök. Åk till en levande musikkommun, titta in i en replokal, lyssna till de lokala förmågorna. Eller varför inte boka in en festival i vår eller sommar?

Du kommer att se att anslagen inte är siffror på ett papper utan något som omvandlas i sång, svett och energi. Slut ögonen och känn efter hur det landar hos dig.

Maicen Ekman, generalsekreterare Folkbildningsförbundet - de nio studieförbundens intresseorganisation

Publicerad i Aftonbladet 2009-02-20Läs och kommentera tidningen:http://www.aftonbladet.se/debatt/article4456557.ab

Folkbildningsförbundet är de nio studieförbundens intresseorganisation. Studieförbunden bedriver folkbildning som når miljontals människor varje år. Det gör folkbildningen till Sveriges största mötesplats för människor som vill utvecklas. www.studieforbunden.se