Just nu arrangeras för första gången någonsin Digidelnätverkets Medborgarvecka med fokus på digital delaktighet och e-tjänster. 6-12 oktober deltar aktörer över hela landet genom att ordna öppna utbildningar, workshops och events som är öppna för alla över hela Sverige. Studieförbundens folkbildningsarbete med digital delaktighet pågår ständigt och naturligtvis deltar vi i Medborgarveckan.

Bland de 125 aktörerna återfinns bland annat ABF Örebro län, Medborgarskolan Umeåregionen, Studiefrämjandet Umeåregionen, Studiefrämjandet Nordmaling, Studieförbundet Vuxenskolan (Burträsk), Medborgarskolan Nord (Skellefteå), Folkuniversitetet Västmanland och Studieförbundet Vuxenskolan Nässjö.

Du vill själv kunna ställa ditt barn i barnomsorgskön, kunna söka jobb, ta del av dina vårdjournaler, betala dina räkningar, men också kunna göra din röst hörd på nätet. Ändå är det idag runt en miljon svenskar som inte använder Internet. Det vill initiativen samlade under Digidels Medborgarvecka förändra.

Press och frågor:Linda Sandberg, linda@copylinda.se - Nationell Projektledare Digidels Medborgarvecka

Följ, gilla och dela #digidel på sociala medier:

Digidel på twitter

Facebook (Digidelnätverket)

Nätverket Digidel är ett icke-hierarkiskt, obundet och demokratiskt nätverk som arbetar för ökad digital delaktighet i Sverige. Digidelnätverket stöds ekonomiskt bland annat av .SE (stiftelsen för internetinfrastruktur), regeringen, Folkbildningsförbundet och Folkbildningsrådet.

Folkbildningsförbundet är de tio studieförbundens intresseorganisation. De tio studieförbunden är ABF, Folkuniversitetet, Ibn Rushd Studieförbund, Kulturens Bildningsverksamhet, Medborgarskolan, NBV, Sensus studieförbund, Studiefrämjandet, Studieförbundet Bilda och Studieförbundet Vuxenskolan.