Folkbildning och forskning tillsammans mot faktaresistens och falska nyheter

Studieförbunden backar kampanjen #hurvetdudet. Ökad kunskap om vad vetenskap är och hur den kan användas för att bygga ett bättre samhälle, det ställer Studieförbunden sig självklart bakom tillsammans med ett 70-tal organisationer. Initiativet är ett led av förra årets March for Science-mobilisering och samordnas av Vetenskap & Allmänhet.- Faktaresistens och falska nyheter behöver bemötas med

- Faktaresistens och falska nyheter behöver bemötas med bildning, samtal och ifrågasättande, människa till människa. En stark folkbildning är nödvändig för en stark demokrati, säger Studieförbundens generalsekreterare David Samuelsson.

Lördag 14 april är det officiella startskottet för #hurvetdudet, med arrangemang och demonstrationer runtom i landet.

Initiativets hemsida: https://hurvetdudet.nu