Här finns information om en del av alla de aktiviteter som studieförbunden visar upp på årets bokmässa i Göteborg, 24-27 september. För mer detaljerad information - titta in på respektive förbunds egen webbplats. Eller på http://bok-bibliotek.se/

Flera studieförbund är naturligtvis på plats på årets bokmässa i Göteborg, 24-27 september. Välkommen att besöka oss! Ett axplock av var de håller hus och vad de gör på årets bokmässa:

ABF Arbetarnas Bildningsförbund Monter B 09:19 - ABFs Litteraturstipendium delas ut på torsdag den 24 september kl 13.00. Priset går till författaren Marjaneh Bakhtiari för hennes andra roman "Kan du säga schibbolet?". Prissumman är 20 000 kronor . 2005 debuterade hon med romanen "Kalla det vad fan du vill". - Korta gratisseminarier blir det under alla fyra dagar. - Några av de medverkande: Kerstin Ekman, Michael Wiehe, Hanne-Vibeke Holst, Donald Boström, Lena Sundström, Josefin Brink, Carl Johan Vallgren, Anneli Jordahl och Thomas Bodström. Mer information: http://www.abf.se/?NewsId=7416

Folkuniversitetet Monter B07:80 - Författare är på plats som presenterar sina böcker utgivna på förlaget Folkuniversitetets Akademiska Press. Här blir kopplingen mellan universitet, forskning och studieförbund tydlig.- Lördag och söndag, kl. 15.00: Vid nordliga leden - Västsverige för tusen år sedan - Carl Löfving, författare Monter A03:55 - Skrivarakademin presenterar sina skrivarkurser och besvarar frågor.

Ibn Rushd Monter G01:23 som delas med SUM, Sveriges Unga Muslimer - Information om verksamheten, folkbildning och profilområden. Det brukar även bli frågor och svar om islam och islamofobi. - Bokmässans tema är Spanien så här får besökaren information om vetenskapsmannen och filosofen Ibn Rushd (som gett namn till förbundet). Han var verksam i Andalusien under 1100-talet. NBV Nykterhetsrörelsens Bildningsversamhet Monter H02:06 som de delar med IOGT-NTO:s Internationella Institut . NBV samarbetar IOGT-NTO-rörelsen på temat Skål för barnen. - Utställning om barn och alkohol samt insamling av flaskpost till politiker. - Program på Internationella torget, Lilla scenen/Stora scenen: Torsdag kl. 11.00-11.30: Hur påverkas barn av alkoholreklam? Torsdag kl 14.40-15.00: Sri Lanka - 26 års inbördeskrig - och sen? Fredag kl.14.00-14.30: Världens Baksmälla - om alkohol som utvecklingshinder. Lördag kl. 13.20-13.40: Måste män slå kvinnor? Söndag kl. 14.20-14.40: Frågorna som aldrig ställs - våld mot barn i hemmet. Mer information: http://bistand.iogt.se/templates/SimplePage____794.aspx Sensus studieförbund Monter H03:29 - Prova multireligiösa kläder och möt Sveriges multireligiösa guider. Sensus samarbetar med Stadsmissionen på temasatsning om utsatthet. - På scenen Se Människan visas bildspelet: Väggarna talar - Albertus Pictors kyrkor. - Program på Internationella torget, Lilla scenen/Stora scenen: Fredag kl. 17.00-17.30: Gud har 99 namn Lördag kl. 14.00-14.30: Kamp för mänskliga rättigheter i Burma Söndag kl. 12.20: Multireligiös klädvisning - Två seminarier på fredag (seminariekort erfordras): Kl. 16.00-17.00: Isolering och tillit, i utsatthet. Sverige har den lägsta barnadödligheten i Europa... Kl. 17.00-18.30: Livet är skört. Mitt i livet kan allt slås sönder, men även bland drabbade människor finns skillnader i fattigdom och utsatthet... Mer information: http://www.sensus.se/Nyheter1/Centrala-nyheter1/Sensus-pa-Bok--och-Biblioteksmassan-/

Studiefrämjandet Monter F01:02 Studiefrämjandet är på avdelningen Mat & Trädgård. - Program Trädgårdsscenen. Exempelvis: Torsdag kl. 10.50: Naturen som kraftkälla - grön rehab - Annika Astorsson Torsdag kl. 13.30: Ätliga vilda växter och svamp - Pelle Holmberg Fredag kl. 10.50: Naturens apotek & skafferi - Thomas Skogstjärn Fredag kl. 13.30: Designtips för en drömträdgård - Anette Altré Lördag kl. 12.10: Kosterhavets nationalpark - Anders Tysklind Söndag kl. 13.30: Designtips för en drömträdgård - Anette Altré Mer information: http://www.studieframjandet.se/Puffar---mittenspalt/Bokmassan.aspx Studieförbundet Vuxenskolan Monter C03:02 - Studieförbundet Vuxenskolans författarpris 2009 delas ut på fredag 13.30-14.00. - Program i montern varje timme, alla fyra dagar. Bara några exempel: Torsdag kl. 12-13: Livslångt lärande i EU-perspektiv - Carl Schlyter , EU-parlamentariker (MP) Torsdag kl. 13-14: Matlycka och trädgårdsvisioner - Hannu Sarenström, författare Fredag kl. 12-13: Livslångt lärande i EU-perspektiv - Cecilia Wikström EU-parlamentariker (FP) Fredag kl. 15-16: Svensken om svenskan - Professor Lars-Gunnar Andersson Lördag kl. 12-13: Blåsta! - Gustav Fridolin, författare Söndag kl. 11-12: Vår historia - Professor Dick Harrison, professor - Program Debattscenen: Fredag kl. 12.00-12.45: Boken nästa för pirater - Fildelning, kopiering, sampling. - Program Hälsa & Livsstilsscenen Söndag kl. 10.00-10.20: Lycka - Vad kan vi göra för att leva ett lyckligare liv? Mer information: http://www.sv.se/templates/SvNews____48008.aspx?epslanguage=SV

Varmt välkommen att besöka oss!