Folkbildningen samverkar med Utbildningsradion om en programsatsning som kulminerar vecka 36, första veckan i september. Satsningen kallas ”Logga in – folkbildning i samverkan”.

UR kommer att sända fem TV-program på 15 minuter måndag till fredag under första veckan i september. Dessa sänds i SVT under rubriken "Logga in - folkbildning i samverkan". Programmen kommer att belysa olika grupper som tidigare inte använt datorer och internet men som börjat använda de digitala verktygen efter kontakt med folkbildningens olika verksamheter. Utgångspunkten i programmen blir personliga reportage. Redan under sommaren har UR sänt åtta entimmesprogram i radio, P 4 riks vilka kommer att sändas i repris vecka 36.

Målgruppen för programmen är allmänheten som idag inte alls använder digitala verktyg eller bara i begränsad omfattning. Syftet är att målgruppen efter TV- och radioprogrammen ska bli inspirerade att kontakta folkbildningens lokala aktörer för att lära sig mer om digitala möjligheter. I samband med serien kommer det på text-TV och UR:s webb att finnas information om hur man kontaktar lokala studieförbund och folkhögskolor.

Folkbildningsrådet informerar mer om satsningen via sin hemsida www.folkbildning.se

För mer information kontakta:

Maicen Ekman, generalsekreterare, 0709-78 09 28

FOLKBILDNINGSFÖRBUNDET - STUDIEFÖRBUNDENS INTRESSEORGANISATION