Regeringen förstärker med 50 miljoner kronor årligen för att företaget ska kunna utveckla och vidga sitt utbildningsutbud. Samtidigt blir folkbildning ett av de utbildningsområden som UR ska samarbeta med, vilket välkomnas av Folkbildningsförbundet. "Studieförbunden arbetar med att minska kunskapsklyftorna i samhället, det har vi gemensamt med public service" säger Annelie Roswall Ljunggren.

Regeringen förstärker med 50 miljoner kronor årligen för att företaget ska kunna utveckla och vidga sitt utbildningsutbud. Samtidigt blir folkbildning ett av de utbildningsområden som UR ska samarbeta med. Det är en utmärkt utveckling och något som studieförbundens intresseorganisation Folkbildningsförbundet föreslagit tidigare.

-  Studieförbunden arbetar med att minska kunskapsklyftorna i samhället, det har vi gemensamt med public service. Därmed har ett ökat samarbete en stabil grund, säger Annelie Roswall Ljunggren, Folkbildningsförbundets generalsekreterare.

Enligt propositionen om radio och tv i allmänhetens tjänst ska läsningen prioriteras högt. Studieförbunden arbetar redan med läsfrämjande för barn, ungdomar och vuxna, och är intresserade av att utveckla den verksamheten.

Varje år deltar 663 000 personer i studiecirklar över hela landet. Kulturprogram och föreläsningar har 18 miljoner besökare. Att samverka med UR kan ge en ökad spridning och kvalitet både för den organiserade folkbildningen och för public service.

Folkbildningsförbundet välkomnar också skärpta krav på tillgänglighet för programutbudet i public services radio och teve.

För mer information kontakta: Annelie Roswall Ljunggren, generalsekreterare, 0706-94 60 38, annelie@studieforbunden.se Anna Morin, kommunikationsansvarig, 0702-51 91 46, anna@studieforbunden.se

Folkbildningsförbundet är de tio studieförbundens intresseorganisation. De tio studieförbunden är ABF, Folkuniversitetet, Ibn Rushd, Kulturens Bildningsverksamhet, Medborgarskolan, NBV, Sensus studieförbund, Studiefrämjandet, Studieförbundet Bilda och Studieförbundet Vuxenskolan.