I dagens budgetproposition uttrycker regeringen i ord ett stort förtroende för den fria folkbildningens roll för livslångt lärande och demokrati, liksom för studieförbundens läsfrämjande insatser. I samma proposition föreslås att 30 miljoner kronor av folkbildningsanslaget ska öronmärkas för läsfrämjande och att anslaget ska urholkas genom att också användas för utvärdering av folkbildningen.

I dagens budgetproposition uttrycker regeringen i ord ett stort förtroende för den fria folkbildningens roll för livslångt lärande och demokrati, liksom för studieförbundens läsfrämjande insatser. I samma proposition föreslås att 30 miljoner kronor av folkbildningsanslaget ska öronmärkas för läsfrämjande och att anslaget ska urholkas genom att det också ska användas för utvärdering av folkbildningen.

- När det kommer till konkreta förslag visar regeringen tyvärr inte den tillit till folkbildningens förmåga att möta deltagarnas krav, som man i ord hyllar, säger Annelie Roswall Ljunggren, generalsekreterare på Folkbildningsförbundet– studieförbundens intresseorganisation.

Folkbildningsförbundet noterar också med förvåning att regeringen planerar att ge Myndigheten för kulturanalys i uppdrag att utvärdera kulturverksamheten inom folkbildningen. Men att man inte har några förslag när det gäller utvärdering av hela folkbildningen och så centrala områden som livslångt lärande och demokrati.

- Vi vill inte ha en uppdelning mellan kultur och annan verksamhet, regeringen missar att ta ett helhetsgrepp om utvärderingen av folkbildningen, säger Annelie Roswall Ljunggren.

För mer information kontakta:Annelie Roswall Ljunggren, generalsekreterare, 0706-94 60 38, annelie@studieforbunden.seAnna Morin, kommunikationsansvarig Folkbildningsförbundet, tel 0702-51 91 46, anna@studieforbunden.se

Folkbildningsförbundet är de tio studieförbundens intresseorganisation. De tio studieförbunden är ABF, Folkuniversitetet, Ibn Rushd, Kulturens Bildningsverksamhet, Medborgarskolan, NBV, Sensus studieförbund, Studiefrämjandet, Studieförbundet Bilda och Studieförbundet Vuxenskolan.