Studieförbunden är aktiva i Almedalen med debatter och mötesplatser hela veckan. 2014 är valår och folkbildningens hjärtefrågor tycks mer aktuella än någonsin. Tisdag den 1 juli klockan 10:00 ställer Folkbildningsförbundet frågan: hur mycket bildning tål Sverige? Spännande dueller om digitalisering, samt om medias och politikens ansvar för bildning. Följ oss på #aktivtval2014

Studieförbunden är aktiva i Almedalen med debatter och mötesplatser hela veckan. 2014 är valår och folkbildningens hjärtefrågor tycks mer aktuella än någonsin: bildning, miljömedvetenhet, folkbildning mot rasism, tro och samhälle, lättillgänglig kunskap och delade erfarenheter. #aktivtval2014

Länk till program för folkbildningen i Almedalen:http://www.studieforbunden.se/var-verksamhet/fokus/fokus-aktivtval2014-2/aktivtval2014-pa-almedalen/

Tisdag den 1 juli 10:00-11:15 BildningsduellerFolkbildningsförbundet ställer frågan: hur mycket bildning tål Sverige? Spännande dueller om medias och politikens ansvar för bildning, samt om digitalisering och lärande, hålls på Novgorodgränd 1 (Region Västerbottens lokal).

Medverkande i duellerna är Tomas Tobé (M), Brit Stakston (mediestrateg, medlem i Digitaliseringsrådet), Eric Rosén (Politism), Heidi Avellan (Sydsvenskan), Christer Nylander (FP) och Gustav Fridolin (MP). Moderator: Agneta Karlsson.

Bildningsdueller 2014 på Facebook:https://www.facebook.com/events/713038608766151/?notif_t=plan_user_joined

Måndag den 30 juni 13:00-14:20 Seminarium om idéburen välfärd Demokratiska vinster i välfärden - tas möjligheterna med idéburen vård, skola och omsorg tillvara? Seminarium med EU-perspektiv där Folkbildningsförbundet är en av arrangörerna, hålls på Frälsningsarmén på Mellangatan 21.

Onsdag den 2 juli klockan 8:00 Folkbildningen idag och imorgonFolkbildningsförbundets generalsekreterare Annelie Roswall Ljunggren på ett folkbildningsseminarium på Almedalsbåten arrangerat av NBV.

Följ oss även på #aktivtval2014

För mer information kontakta: Anna Morin, kommunikationsansvarig Folkbildningsförbundet, tel 0702-51 91 46, anna@studieforbunden.se

Folkbildningsförbundet är de tio studieförbundens intresseorganisation. De tio studieförbunden är ABF, Folkuniversitetet, Ibn Rushd Studieförbund, Kulturens Bildningsverksamhet, Medborgarskolan, NBV, Sensus studieförbund, Studiefrämjandet, Studieförbundet Bilda och Studieförbundet Vuxenskolan.