I ett öppet brev skickar svenska idrottsstjärnor en uppmaning till sina fans och hela landets befolkning: rösta inte på ett främlingsfientligt parti! Brevet är bl.a. signerat av Carolina Klüft, Peter Forsberg och Börje Salming. Idrottsstjärnornas brev är publicerat i Aftonbladet och på typisktsvenskt.se Typiskt svenskt är ett upprop och en portal, initiativtagare är Folkbildningsförbundet.

I ett öppet brev skickar svenska idrottsstjärnor en uppmaning till sina fans och hela landets befolkning: rösta inte på ett främlingsfientligt parti! Brevet är bl.a. signerat av Carolina Klüft, Peter Forsberg, Anette Norberg och Börje Salming.

Idrottsstjärnornas brev är publicerat i Aftonbladet och på typisktsvenskt.se Typiskt svenskt är ett upprop och en portal, initiativtagare är Folkbildningsförbundet och dess medlemmar – de tio studieförbunden.

Studieförbunden samlar svenskt föreningsliv, och har sina ursprung ur politiska rörelser från höger och vänster, samt i olika religiösa trosuppfattningar.

”Jag tror att människor måste mötas, då blir vi inte främmande för varandra. Studieförbunden är Sveriges största mötesplats” säger Folkbildningsförbundets generalsekreterare Maicen Ekman.

”Vi uppmanar fler att ta ställning för allas lika värde! Att idrottsstjärnor, teveprofiler och artister står upp för jämlikhet hoppas vi leder till ännu mer aktivitet” säger Maicen Ekman.

”Det är viktigt för alla att ta ställning. Inom idrottskretsar är man uppväxt med att alla ska ta hand om varandra, man är ett lag där man lär och hjälper varandra” säger Salming till Aftonbladet.

Ett femtiotal organisationer, företag och politiska partier har hittills skrivit under uppropet på typisktsvenskt.se och antalet gillare på facebook ökar för varje dag.

Läs Idrottstjärnornas brevhttp://www.typisktsvenskt.se/index.php?p=n&id=00000022

Kontaktinformation FolkbildningsförbundetMaicen Ekman, generalsekreterare, 0709-780 928Christine Cars-Ingels, kommunikationsansvarig Typiskt svenskt, 0709-727 994Anna Morin, informatör, 0702-519 146

Folkbildningsförbundet är de tio studieförbundens intresseorganisation. Studieförbunden bedriver folkbildning som når miljontals människor varje år. Det gör folkbildningen till Sveriges största mötesplats för människor som vill utvecklas. De tio studieförbunden är ABF, Folkuniversitetet, Ibn Rushd, Kulturens Bildningsverksamhet, Medborgarskolan, NBV, Sensus studieförbund, Studiefrämjandet, Studieförbundet Bilda och Studieförbundet Vuxenskolan.