Digidel 2013 är en kampanj som sträcker sig fram till 31 december 2013. Målet är att ytterligare minst 500 000 svenskar ska har börjat använda Internet vid den tidpunkten jämfört med slutet av 2011. Initiativtagare till kampanjen är ett nätverk bestående av Stiftelsen .SE och folkbildningen i bred bemärkelse. För att nå det uppsatta målet krävs samverkan och stora utbildningsinsatser.

Målet: Att 500 000 fler svenskar ska bli Internetanvändare

Digidel 2013 är en kampanj som sträcker sig fram till 31 december 2013. Målet är att ytterligare minst 500 000 svenskar ska har börjat använda Internet vid den tidpunkten jämfört med slutet av 2011. Initiativtagare till kampanjen är ett nätverk bestående av .SE (Stiftelsen för Internetinfrastruktur) och folkbildningen i bred bemärkelse, det vill säga bibliotek, lärcentra, studieförbund och folkhögskolor.  Partners och eldsjälar ansluter i strid ström – information om alla som är delaktiga i kampanjen finns på www.digidel.se

För att nå det uppsatta målet krävs samverkan och stora utbildningsinsatser. Därför uppmanar alla aktörer som står bakom kampanjen att fler ansluter sig. Alla är välkomna att bidra: myndigheter, kommuner, landsting, organisationer, företag och privatpersoner.

Samverkan sker på såväl nationell som lokal nivå, och kampanjen samordnas från ett kansli på .SE. I nätverket och via webbplatsen www.digidel.se delas utbildningsmaterial, andras erfarenheter och fakta kring Internetanvändning .  Det är även via webbplatsen som nya aktörer ansluter sig. Var och en som deltar i kampanjen bidrar efter bästa förmåga och med sina egna resurser. På webbplatsen finns även alla pågående och avslutade insatser beskrivna.

Internetanvändningen i SverigeInternationellt sett ligger Sverige långt fram när det gäller andelen Internetanvändare. Nästan alla i Sverige har tillgång till Internet, eftersom utbyggnaden har varit snabb. Trots det är det fortfarande 1,5 miljoner vuxna som inte använder nätet. Av dessa är det 1,3 miljoner som är över 50 år. Enligt prognosen kommer det fortfarande år 2020 att finnas 500 000 personer över 50 år som inte använder Internet. Källa: .SE:s rapporter Svenskarna och Internet 2010 och Äldre svenskar och Internet.

Lansering den 5 aprilLanseringen av kampanjen sker i samband med ett seminarium på Münchenbryggeriet i Stockholm och går att följa via webben: http://www.iis.se/internet-for-alla/live

Flera av de aktörer som har anslutit sig till kampanjen deltar i evenemanget genom att berätta på vilket sätt de ska bidra. Agendan finns på http://www.iis.se/evenemang/den-5-april-lanseras-kampanjen-digidel-2013-pa-munchenbryggeriet

Pressansvarig för kampanjen:Christine Cars-Ingels, kommunikationsansvarig FolkbildningsförbundenTel: 08 402 01 56Mobil: 0709 72 79 94E-post: christine@studieforbunden.se