Hos de tio studieförbunden samlas människor hela året för att lära mer och aktivera sig tillsammans. På årets bokmässa i Göteborg 24-27 september finns flera av studieförbunden på plats med böcker, författare och engagerade folkbildare. Folkbildningsförbundet uppmärksammar En röd stuga med en halvmåne på gaveln - en ny intervjubok skriven av Sonja Schwarzenberger. Välkommen att besöka oss!

Hos de tio studieförbunden samlas människor hela året för att lära mer och aktivera sig tillsammans. På årets bokmässa i Göteborg 24-27 september finns flera av studieförbunden på plats tillsammans med böcker, författare och engagerade folkbildare.

Välkommen att besöka oss!

Folkbildningsförbundet: En röd stuga med en halvmåne på gavelnNy intervjubok av Sonja Schwarzenberger utgiven av Folkbildningsförbundet i samarbete med Premiss förlag. Två montersamtal hålls på mässan om boken:Torsdag 24/9, kl. 10:30 - 11:00, Finlandsmontern, C02:21Vem ska äta bildningsgröten? Om folkbildning i Finland och Sverige. Hur används det folkliga för att driva nationalistisk folkbildningspolitik? Med Sonja Schwarzenberger, Heidi Avellan och Katarina Gäddnäs.Fredag 25/9, kl. 10:30, Studieförbundet Vuxenskolan, C04:02Samtal om folkbildning mellan Sonja Schwarzenberger och Anna Morin.

Här hittar du studieförbunden:

ABF finns i monter B09:19. Kultur- och demokratiminister Alice Bah Kuhnke talar på temat ett livslångt läsande. Maja Hagerman, Kalle Kniivilää, Lawen Mohtadi och Karin Bojs är några av alla författare på programmet. Läs mer här

Sensus studieförbund ansvarar för Internationella torget och arrangerar program på Se människan-scenen tillsammans med medlemsorganisationen Svenska kyrkan. Till scenen kommer bland annat Ann Heberlein, Caroline Ringskog Ferrada-Noli, Ulf Stark och Jonas Hassen Khemiri. Läs mer här och här

Studiefrämjandet bjuder på ungersk odlingskultur, jakt, graffiti och folkbildning tillsammans med övriga utställare på avdelningen Mat & trädgård. Från Trädgårdsscenen och i Studiefrämjandets monter uppmärksammas några av de frågor som är kopplade till en hållbar utveckling. Det blir även fågelskådning och inslag om mat, demokrati och konsumentkraft.Läs mer här

Studieförbundet Bilda möter du i monter G01:12 och på ett antal seminarium där bland annat Tomas Sjödin, Göran Rosenberg och Lisbeth Gustafsson medverkar. Läs mer här

Till Studieförbundet Vuxenskolans monter C04:02 kommer bland annat Karolina Ramqvist, Sebbe Staxx och Ebba Witt-Brattström. Tove Folkesson, vinnare av Vuxenskolans författarpris 2015 medverkar. Det blir poetry slam och Johan Öbergs CP-Blues. Läs mer här

För mer information kontakta:Anna Morin, kommunikationsansvarig, 0702-51 91 46, anna@studieforbunden.se