Att Sverigedemokraterna valts in i riksdagen och många nya kommuner har väckt liv i debatten om vad som är typiskt svenskt. Drottning Silvia eller Zlatan? Knätofs eller samba? Folkbildningsförbundet har i uppropet ”Typiskt svenskt” tagit ställning mot främlingsfientlighet och för allas lika värde. Nu vill förbundet se politiska ställningstaganden mot rasismen.

Att Sverigedemokraterna valts in i riksdagen och många nya kommuner har väckt liv i debatten om vad som är typiskt svenskt. Drottning Silvia eller Zlatan? Knätofs eller samba? Folkbildningsförbundet har i uppropet ”Typiskt svenskt” tagit ställning mot främlingsfientlighet och för allas lika värde. Nu vill förbundet se politiska ställningstaganden mot rasismen.

-  Vårt upprop är högaktuellt. Vi vill att de politiker som fått folkets förtroende i valet tar ställning för allas lika värde. Engagerade medborgare kan aktivera sig och göra skillnad, säger Maicen Ekman, generalsekreterare Folkbildningsförbundet – studieförbundens intresseorganisation.

På www.typisktsvenskt.se finns de filmer som väckte rabalder innan valet. Det är filmen ”Osvenskt” med bland andra Mikael Tornving och Ametist Azordegan, och filmen ”Filip och Fredrik värvar medlemmar till Sverigedemokraterna”. Totalt har filmerna visats mer än 325 000 gånger hittills.

Kopplat till typisktsvenskt.se finns ett öppet brev från idrottsstjärnor som Carolina Klüft och Peter Forsberg. De vädjar till sina fans att stå upp mot rasismen. På Typiskt svenskt finns också länkar till lokala initiativ och utspel från folkrörelser.

- Det behövs manifestationer, men även djupare samtal för att skapa verklig mångfald i samhället. Studieförbunden erbjuder studiecirklar och mötesplatser över hela landet, kommenterar Maicen Ekman.

Drygt 60 organisationer och företag har skrivit under uppropet Typiskt svenskt. I Kalmar har restaurangägaren Martin Nilsson publicerat ett företagsupprop som 16 lokala företag har skrivit under.

- Gör som Martin! Utmana dina grannar, konkurrenter och jobbarkompisar! Fler kan göra mer, säger Maicen Ekman.

KontaktinformationMaicen Ekman, generalsekreterare, 0709-78 09 28, maicen@studieforbunden.seAnna Morin, informatör, 0702-51 91 46, anna@studieforbunden.seChristine Cars-Ingels, kommunikationsansvarig, 0709-72 79 94, christine@studieforbunden.se

Folkbildningsförbundet är de tio studieförbundens intresseorganisation. Studieförbunden bedriver folkbildning som når miljontals människor varje år. Det gör folkbildningen till Sveriges största mötesplats för människor som vill utvecklas. De tio studieförbunden är ABF, Folkuniversitetet, Ibn Rushd, Kulturens Bildningsverksamhet, Medborgarskolan, NBV, Sensus studieförbund, Studiefrämjandet, Studieförbundet Bilda och Studieförbundet Vuxenskolan.