Mer än 10 000 band hos studieförbunden

De nio studieförbunden är engagerade i 260 lokala musikhus. Över 10 600 band spelar i cirka 4 300 replokaler. Mer än 47 000 personer spelar i band hos studieförbunden. Musikarrangemangen når en publik på nära 700 000 personer per år. Fakta från Folkbildningsförbundets enkät blandas med citat, listor och information i en ny folder om pop, rock och hip hop.

"Det spelar roll - om musik i cirklar" är en folder som presenterar musiken hos studieförbunden. Du kan läsa om vad som pågår i replokaler, musikhus och festivaler runt om i landet. Vi berättar bland annat om lusten och glädjen i studiecirklar i musik. I cirkeln kan deltagarna utvecklas: lära sig arrangera spelningar, producera och distribuera musik. Hos studieförbunden hittar många sitt uttryck och sin stil.

I´m from Barcelona, Laleh, Håkan Hellström och Millencollin. "Det spelar roll" innehåller citat från några artister som började hos studieförbunden.

Mer information och materialet som pdf hittar du på: www.studiforbunden.se

Beställ pressexemplar av "Det spelar roll"anna@studieforbunden.seAnna Morin, informatör Folkbildningsförbundet, 0702-51 91 46

Folkbildningsförbundet är de nio studieförbundens intresseorganisation. Studieförbunden bedriver folkbildning som når miljontals människor varje år. Det gör folkbildningen till Sveriges största mötesplats för människor som vill utvecklas. www.studieforbunden. De nio studieforbunden är ABF, Folkuniversitetet, Ibn Rushd, Medborgarskolan, NBV, Sensus, Studiefrämjandet, Studieförbundet Bilda och Studieförbundet Vuxenskolan.