Den tredje april är det urpremiär för en poddradio om folkbildning. En panel hämtad från studieförbunden tänker och tycker om frågor som är viktiga för verksamheten. Bland gästerna i programmen finns Erik Amnå (Folkbildningsutredningen) och Brit Stakston (Gilla! – en bok om social medier). Första avsnittet tar upp allmänheten och medias bild av folkbildningen.

Redaktionen lyfter folkbildning och ideellt engagemang. De vill ge studieförbundens verksamhet större plats i digitala medier, och inspirera fler att sända poddradio. Bakom programmen står studieförbundens intresseorganisation Folkbildningsförbundet i samarbete med ABF, Folkuniversitetet, NBV och Studieförbundet Vuxenskolan.

Första avsnittet tar upp allmänheten och medias bild av folkbildningen. Gäst är Johan Orbe från SIFO.

Namnet är Folkbildningpodden eller #fbpod

Adress:www.studieforbunden.se/pod

Ämnen i programmen:

• Bilden av folkbildning i media och hos allmänheten
  • Nyttan med folkbildning
  • Folkbildningsutredningen
  • Folkbildning i sociala medier
  • Digitalt lärande
  • Jämställdhet, tillgänglighet, jämlikhet

Programledare: Thor RutgerssonPanel och övrig redaktion: Julia Charleson, Carina Sommarström, Lotta Åberg

För mer information kontakta:Anna Morin, kommunikationsansvarig, 0702-51 91 46, anna@studieforbunden.se

Folkbildningsförbundet är de tio studieförbundens intresseorganisation. De tio studieförbunden är ABF, Folkuniversitetet, Ibn Rushd, Kulturens Bildningsverksamhet, Medborgarskolan, NBV, Sensus studieförbund, Studiefrämjandet, Studieförbundet Bilda och Studieförbundet Vuxenskolan.