Studieförbundens intresseorganisation Folkbildningsförbundet har en ny ordförande som heter Annika Nilsson. Valet skedde den 14 april på Folkbildningsförbundets årsmöte i Stockholm. I en ny strategi för verksamheten betonar man vikten av att stärka folkbildningens idé i samhället. I styrelsen sitter representanter för de tio studieförbunden. Folkbildningsminister Nyamko Sabuni gästar mötet.

I styrelsen sitter representanter för de tio studieförbunden: ABF, Folkuniversitetet, Ibn Rushd, Kulturens Bildningsverksamhet, Medborgarskolan, NBV, Sensus studieförbund, Studiefrämjandet, Studieförbundet Bilda och Studieförbundet Vuxenskolan.

Annika Nilsson arbetar som förbundssekreterare på ABF, och nye vice ordföranden Anders Gradin är förbundschef på Studieförbundet Vuxenskolan.

Folkbildningsminister Nyamko Sabuni gästar mötet. Under dagen hålls ett samtal om folkbildningens idé och framtid lett av Helle Klein.

Övriga styrelseledamöter:Michel Wlodarczyk, FolkuniversitetetMattias Falk, Ibn RushdKenneth Lundmark, Kulturens bildningsverksamhetCarl Johan Östh, MedborgarskolanÅke Marcusson, Nykterhetsrörelsens bildningsverksamhetAnn-Katrin Persson, Sensus studieförbundTjia Torpe, StudiefrämjandetKerstin Enlund, Studieförbundet Bilda

Adjungerade ledamöter:Kjell Wåglin, Bildningsförbundets MittnorrlandKjell Magnusson, Länsbildningsförbundet JönköpingChristine Cars-Ingels, personalrepresentant

För mer information kontakta:Folkbildningsförbundets presskontakt Anna Morin 0702-51 91 46, anna@studieforbunden.se