I utställningen MÖT FOLK ställer sex studenter från Fotoskolan STHLM/Folkuniversitetet ut porträttbilder till Folkbildningsförbundets annonskampanj på temat ”Kunskap och möten – ett vaccin mot främlingsfientlighet”. Välkommen på vernissage: Torsdag den 18 mars, kl. 16.00 – 18.00 Galleri Dobre, Kungstensgatan 45, Stockholm

Välkommen på vernissageTorsdag den 18 mars, kl. 16.00 – 18.00Galleri Dobre, Kungstensgatan 45, Stockholm

Annonserna, med porträtt av människor som möts i folkbildningen, införs i tidningen Dagens Samhälle under vår och försommar. Vi vill på det sättet påminna politiker och beslutsfattare om att studieförbunden behövs.

I folkbildningen träffas människor som inte brukar träffas. Människor pratar med varandra, om det som roar och berör, och ibland oroar och upprör. Här får alla tycka till – men också vara beredda på mothugg. Möten och kunskap är det bästa vaccinet mot främlingsfientlighet.

Därför är svensk folkbildning bra för svensk demokrati.

Vid vernissagen får ni träffa studenterna som fotograferat samt representanter för folkbildningen.Fotoutställningen pågår 18-24 mars 2010.

För mer information:

Folkbildningsförbundet Maicen Ekman, generalsekreterare Telefon: 08 402 01 51 eller 0709 78 09 28

Folkuniversitetet Michel Wlodarczyk, generalsekreterare Telefon: 08 679 29 50

Folkbildningsförbundet är de nio studieförbundens intresseorganisation. Studieförbunden bedriver folkbildning som når miljontals människor varje år. Det gör folkbildningen till Sveriges största mötesplats för människor som vill utvecklas. De nio studieförbunden är ABF, Folkuniversitetet, Ibn Rushd, Medborgarskolan, NBV, Sensus, Studiefrämjandet, Studieförbundet Bilda och Studieförbundet Vuxenskolan.