Rapport: Vi erövrar demokratin varje dag

Demokratin måste erövras varje dag. När vi i Sverige snart har haft demokrati i 100 år är det lätt att ta demokratin för självklar. Flera forskningsstudier och undersökningar visar att människors tilltro till demokratin minskar i många länder (läs mer om bland annat Studieförbundens Novusundersökning om ämnet i debattartikeln "Varannan ung: Politiker ska inte styra Sverige": http://www.aftonbladet.se/debatt/a/WnGeG/varannan-ung-politiker-ska-inte-styra-sverige).

Studieförbundens främsta verktyg för att möta den oroväckande utvecklingen är folkbildningens demokratisyn. Folkbildningens demokratisyn utgår från alla människors lika värde, där alla ska ha samma rättigheter. Läs mer om hur vi erövrar demokratin varje dag i vår nya demokratirapport: