Studieförbunden i Karlskrona stärker sig för öppenhet och mångfald

Idag samlas studieförbunden och deras medlemmar på Folkets Hus i Karlskrona för att prata främlingsfientlighet och invandring. Folkbildningsförbundet i samarbete med Expo och Fores ordnar en dags utbildning för civilsamhället, kommunen och andra intresserade i Karlskrona. Dagen är en del av Typiskt Svenskt, en kampanj för mångfald och öppenhet.

Idag, den 11 maj genomför Folkbildningsförbundet – de tio studieförbundens intresseorganisation – en heldagsutbildning i Karlskrona. Utbildningen är en del av kampanjen ”Typiskt Svenskt”, ett upprop som inleddes inför riksdagsvalet 2010 och som i dagsläget skrivits under av ca 180 organisationer, bland andra Blekinge läns bildningsförbund.

-  Vi behöver stärka oss med kunskap och argument, för att kunna ta debatten mot krafter som inte står för öppenhet och tolerans, säger Annelie Roswall Ljunggren, Folkbildningsförbundets generalsekreterare.  Människors lika värde är folkbildningens gemensamma värdegrund och de här diskussionerna är något som studieförbunden möter dagligen.

På förmiddagen kartlägger Magnus Manhammar från stiftelsen Expo främlingsfientliga krafter och på eftermiddagen presenterar Anders Bergström från tankesmedjan Fores forskning om invandring.

På utbildningen deltar studieförbundens personal, samverkansparters och andra engagerade personer i kommunen och civilsamhället. Utbildningen äger rum 10.00–15.00 på Folkets Hus i Karlskrona, Östra Köpmansgatan 34.

Samma utbildning har tidigare i vår genomförts i Södertälje, Borlänge, Landskrona och Mölndal.

För mer information kontakta:

Annelie Roswall Ljunggren, generalsekreterare Folkbildningsförbundet, 070-694 60 38

Magnus Manhammar, Expo, 08- 400 219 85

Anders Bergström, Fores, 08-452 26 60

Läs hela uppropet på www.typisktsvenskt.se.

Folkbildningsförbundet är de tio studieförbundens intresseorganisation. De tio studieförbunden är ABF, Folkuniversitetet, Ibn Rushd, Kulturens Bildningsverksamhet, Medborgarskolan, NBV, Sensus studieförbund, Studiefrämjandet, Studieförbundet Bilda och Studieförbundet Vuxenskolan.