FN:s generalsekreterare Ban Ki Moon har tagit ett initiativ för att fokusera på utbildning; Global Education First Initiative. - Vi är övertygade om att våra folkhögskolor och studieförbund i Sverige kan ge inspiration till andra och vill därför lyfta fram svensk folkbildning i det här sammanhanget, säger Kent Johansson ordförande i Rörelsefolkhögskolornas intresseorganisation.

FN:s generalsekreterare Ban Ki Moon har tagit ett initiativ för att fokusera på utbildning; Global Education First Initiative. Ban Ki Moon har själv nominerat tio länder som han ser som föredömen på olika områden. Därefter har också Benin fått utmärkelsen "Champion of Global Education".

-  Vi är övertygade om att våra folkhögskolor och studieförbund i Sverige kan ge inspiration till andra och vill därför lyfta fram svensk folkbildning i det här sammanhanget, säger Kent Johansson ordförande i Rörelsefolkhögskolornas intresseorganisation.

Därför har vi, folkhögskolor och studieförbund tillsammans skrivit till Jan Björklund och föreslagit att den svenska regeringen ska anmäla svensk folkbildning som FN-champion. Vi har också skrivit till Ban Ki Moon och bett honom inkludera den svenska folkbildningen i initiativet.

-  Vi menar att särskilt när det gäller en av de frågor som Ban Ki Moon lyfter; att bidra till ett starkt civilsamhälle har svensk folkbildning mycket att bidra med, säger Annika Nilsson ordförande i Folkbildningsförbundet.

Den svenska folkbildningen består av 150 folkhögskolor med ca. 200 000 deltagare per år och 10 studieförbund med 1,8 miljoner deltagare bara i studiecirklar varje år. Folkbildningen har en stark förankring i det svenska samhället. När Folkbildningsförbundet nyligen med hjälp av Sifo frågade allmänheten om deras inställning till folkbildning var sex av tio positiva.

Kontakt: Folkbildningsförbundets ordförande Annika Nilsson, annika.nilsson@abf.se, tel: 070-200 89 08

Rörelsefolkhögskolornas intresseorganisation (RIO), ordförande Kent Johansson, kent@johanssonsweden.nu, tel: 070-537 03 40

Sifo-undersökning om folkbildning: http://www.studieforbunden.se/allmanhetens-attityder-till-studieforbunden-2013/

Mer om FN-initiativet: http://www.globaleducationfirst.org/index.html