​Sveriges studieförbund gör Världens största musikfestival

Mellan den 5-11 oktober arrangeras Världens största musikfestival på fler än 300 scener i landet - från Malmberget till Malmö. Bakom festivalen står landets samlade studieförbund som tillsammans kommer att ljudlägga Sverige. "Världens största musikfestival är ett tydligt bevis på bredden, engagemanget och omfattningen på musiken i studieförbunden" säger generalsekreterare David Samuelsson.

Mellan den 5-11 oktober arrangeras Världens största musikfestival på fler än 300 scener. Bakom festivalen står landets samlade studieförbund som tillsammans kommer att ljudlägga Sverige. En unik musiksatsning – från Malmberget till Malmö.

Varje år deltar 146 000 personer i musikcirklar och det arrangeras 127 000 konserter – allt i regi av landets tio studieförbund. Genom Världens största musikfestival vill studieförbunden tillsammans lyfta fram folkbildningens betydelse för det levande och inkluderande kulturliv som Sverige gjort sig känt för, inte minst som grund för det svenska musikundret. Syftet är också att synliggöra den lokala kraft för utveckling och livskvalitet som det ideella engagemanget skapar genom förbundens verksamhet.

– Varje dag, från tidig morgon till sen kväll ägnar sig människor åt musik i studieförbunden. De träffas, lär av varandra, utvecklas och håller det lokala kulturlivet levande runt om i hela Sverige. Världens största musikfestival är ett tydligt bevis på bredden, engagemanget och omfattningen på musiken i studieförbunden, säger David Samuelsson, generalsekreterare på Folkbildningsförbundet som är de tio studieförbundens intresseorganisation.

Världens största musikfestival pågår mellan den 5-11 oktober och har hela Sverige som sitt festivalområde. Studieförbundens breda samarbeten med föreningslivet och andra aktörer gör dem till en lokal motor för musik, vilket kommer att visa sig på den mångfald av genrer som kommer att presenteras på festivalens fler än 300 scener.

Tillsammans slår de världsrekordBakom festivalen står Sveriges tio studieförbund: ABF, Bilda, Folkuniversitetet, Ibn Rushd, Kulturens, Medborgarskolan, NBV, Sensus Studiefrämjandet, Studieförbundet vuxenskolan.

Festivalen i korthetNär: 5-11/10 2015Var: i hela Sverige, i de flesta av landets kommunerLäs mer: http://www.varldensstorstamusikfestival.se/

PresskontaktFör att veta mer, samt få tillgång till högupplösta pressbilder kontakta:Jessica Persson, projektledare Världens största musikfestival: 0703-52 57 58 och jessica@studieforbunden.seAnna Morin, kommunikationsansvarig Folkbildningsförbundet: 070-251 91 46 och anna@studieforbunden.seDavid Samuelsson, generalsekreterare Folkbildningsförbundet: 070-543 27 39 och david@studieforbunden.se

Ps.Välkommen på pressträff måndagen den 5 oktober klockan 17.00 på Scandic Malmen, Stockholm. Det är ett ypperligt tillfälle att höra mer om festivalveckan, ställa frågor och träffa artister och arrangörer. Lisa Bünger och Behrang Miri medverkar. Anmäl dig till anna@studieforbunden.se